Andreas Jakopsohn . com

2017-10-25
12:58:55

10/30 Dagars utmaning

Tittut!
Jag vill prata om socker! 
Dolt socker är ju ett av mycket jag försöker tänka på nu när jag försöker ändra mina kostvanor och äta bättre och nyttigare. 

__________________

Vad är socker?

Socker är ett samlingsnamn för flera olika sockerarter. Olika sockerarter finns naturligt i frukt, bär och mjölk.

Sackaros, det socker vi använder för sötning av livsmedel, består av glukos och fruktos. Sackaros ger enbart energi och saknar vitaminer, mineralämnen och kostfibrer.

Honung består till fyra femtedelar av socker och innehåller obetydliga mängder av vitaminer och mineralämnen. Farinsocker, sirap och råsocker är i stort jämförbara med vitt socker.

Tillsatt socker är socker som inte finns naturligt i råvaran. I livsmedel kan socker tillsättas som ingrediens under flera olika beteckningar som exempelvis sackaros, glukos, fruktos, maltos, dextros, invertsocker, honung, HFCS (high fructose corn syrup) eller isoglukos.

__________________

 
 
Detta hittar jag på http://www.mabra.com 
 
 
"Det dolda sockret som finns i exemplevis frukostflingor och juice är farligt för hjärtat, visar en ny studie. Studien visar ett tydligt samband mellan tillsatt socker i mat och hjärtproblem, skriver Netdoktor.
 Forskarna har studerat kostvanorna hos 6000 amerikaner, mellan 1999 och 2006, och de testpersoner som åt mat med mycket tillsatt socker visade sig ha sämre kolesterolvärden.

Studien visar också att de som fick i sig mest socker åt i genomsnitt 46 teskedar tillsatt socker varje dag – och då är beräkningen bara baserad på intag av mat, såsom bröd, flingor, juicer och färdigmat. Godis, sötsaker och naturligt socker som finns i exempelvis frukt fanns inte med i beräkningen.
– Vi måste bli medvetna om det tillsatta sockret i maten och förstå hur det kan påverka vår hälsa, menar Miriam Vos, en av forskarna bakom studien, enligt Netdoktor." 

 

Studien har ett par år på nacken men jag kan inte tänka mig att det skulle se annorlunda ut idag!

__________________

Verkligen värt att tänka på. Bl.a vi svenskar har genom generationer lärt oss att uppskatta den söta smaken och har gjort detta till vårt belöningssystem. Men där finns det andra vägar. Jag ska inte på något sätt pekafinger och hävda att jag är supernyttig och hälsoguru bara för att jag klarat 10 dagar idag. Men jag är pågång. Heja mig. 

När det kommer till min kaloriräkning så går det strålande. Jag har till och med kalorier över när jag går och lägger mig på kvällen. Jag äter ordentligt och snålar inte på det viset. Men eftersom största delen av det jag äter är grönsaker så mättar det bra och innehåller få kalorier. Mycket bra. 

Suget efter godis är i princip helt borta. Speciellt när man läser om socker.

Däremot vill jag inget hellre än att få äta en god hamburgare nu. Vilket jag också kan om jag ser till att röra mig och räkna ordentligt. Detta känns verkligen som en framgångsresa och den metod som kommer att fungera bäst på mig. 

så... SLUTA tillsätta socker där det absolut inte behövs.

Gör om gör rätt.

 

 

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: